lørdag 15. november 2008

Obamastan

Land of the free, home of the brave. Saa fikk jeg opplevd Amerika ogsaa. Aa ankomme USA og Washington DC bare tre dager etter at landet valgte Obama til president gjorde to ting tydelig for meg: 1) Dette valget snakket alle amerikanere om. Konstant. Hele tiden. 2) Jeg burde ha vaert i DC eller NYC paa election night. Men, man skal jo aldri angre paa noe, og det var et bevisst valg jeg gjorde for noen maaneder siden da jeg kjoepte billetten, da det ville blitt mye dyrere aa reise foer valget.



Jeg ankom DC med tog fra Newark, og min kjaere venn Nadim, som var naboen min i Amman tidligere i aar, hadde lovt aa plukke meg opp paa Union Station. Jeg ruslet rundt paa Union i en time, og fant ingen Nadim. Dermed var det bare aa hoppe i en taxi og finne leiligheten hans i stedet, og det gikk supergreit. Det viste seg snart at Nadim jo hadde ventet paa meg paa stasjonen, men at han forventet at jeg skulle finne fram til ham ute paa parkeringsplassen... arabere, altsaa :)

Oppholdet i DC startet med et smell - Nadim og flere andre holdt overraskelsesfest for Leo som Nadim bodde sammen med. Dermed fikk jeg moett massevis av artige mennesker allerede foerste kvelden, og faatt et innblikk i det store utvalget av oel man faar kjoept i butikkene. Kl. 02.00 ga jeg klar beskjed til Nadim om at jeg kapret sengen hans, ettersom jeg naa hadde vaert oppe i 24 timer og befunnet meg paa to kontinenter. Dagen etter vaaknet jeg noe overrasket over at jeg fremdeles var i Nadim sin seng, at det ikke var noen Nadim der, og at han heller ikke var aa finne noe annet sted i leiligheten (som foroevrig var urovekkende ryddig). Da Leo etterhvert stod opp og vi fikk ringt Nadim, viste det seg at han befant seg i en annen delstat, Virginia, der han hadde endt opp paa nachspiel. Heldigvis kom han seg hjem til DC igjen etterhvert, og vi kunne begynne touren vaar av byen. Vi skulle selvsagt se Det hvite hus og rusle oppover The Mall til Capitol Hill, via den kjempestore penisen av en soeyle som staar midt mellom de to. Begge bygninger var flotte aa se paa, og det var fantastisk trivelig aa vaere sammen med Nadim igjen. Vaeret var flott og varmt og paa traerne hang det blader i alle sjatteringer av gult, groent og roedt. Paa kvelden bar det ut paa byen i U Street med flere venner og kjente av Nadim, og jeg proevde aa overbevise en slitsomt republikansk jente paa min alder om at skatt var bra (jeg foreslo at jeg skulle droppe aa betale tips paa barregninga til slutt, og heller betale mer tax, siden vi nordmenn er saa glade i skatt, men det syntes hun av en eller annen grunn ikke var saa morsomt. Soendagen ble tilbragt paa Eastern Market sammen med Marte som jeg har studert med i Bergen og som naa bor i DC, og med hennes trivelige venner. Jeg klarte aa unngaa aa kjoepe noe som helst, bortsett fra et stygt par solbriller til den nette sum av 6 dollar.

Resten av oppholdet i DC handlet mest om at jeg leker med tanken paa aa studere i USA. For aa faa til dette maa man ta GRE-test, en standardisert eksamen, og den skulle tas paa onsdag. Dermed ble det et utall timer paa lesesalen paa Georgetown University, kun avbrutt av moeter med diverse professorer og programansvarlige ved universitetet, samt en norsk student ved Georgetown. Georgetown bydel og campus er utrolig flott, og jeg kunne godt tenke meg aa tilbringe et par aar der. GRE-testen gikk ogsaa forsaavidt greit, den skal i alle fall ikke hindre meg i soeknadsprosessen, tror jeg. Det var trist igjen aa ta avskjed med Nadim uten aa vite naar vi sees neste gang, men jeg proever aa faa han til Norge til sommeren.

Deretter bar det av gaarde til byen over alle byer, New York City. Jeg skulle opprinnelig bo hos en couchsurfer, men dette gikk plutselig i vasken, og jeg maatte finne alternativ overnatting. Som flaks var har min kjaere venninne fra videregaaende, Linda, slaatt seg ned i Harlem i et halvt aar mens hun studerer i NYC. Dermed ble det til at jeg surfet inn paa sofaen hennes i stedet, og tilbragte noen trivelige dager med henne. Saa godt inntrykk av NY kan jeg vel ikke si at jeg har faatt, til det har jeg vaert der altfor kort tid. Men jeg maa innroemme at jeg lo godt da jeg saa hvor latterlig svaere disse skyskraperne egentlig er. Helt mongosvaere! Jeg ruslet opp store deler av Broadway, men hoeljregn satt en stopper for den helt store gleden. Jeg gikk derfor heller inn paa en kino for aa toerke skoene mine mens jeg saa filmen W. om USAs naavaerende president. Likte den egentlig ganske godt.

Fredagen tilbragte jeg paa et annet universitet av interesse, Columbia University. Her fikk jeg en omvisning av Bassema, visepresident blant studentene paa SIPA (School of International and Public Affairs) og jeg var med paa en info session der jeg fikk mange gode tips til soeknadsprosessen. Jeg ble lite imponert over fasilitetene paa baade Georgetown og Columbia, men i moete med studenter og ansatte forstaar jeg lett hvorfor dette regnes som noen av verdens beste universiteter. Fredag kveld skulle vi paa konsert syd paa Manhattan, paa et sted hvor Sondre Lerche faktisk spiller neste uke. Vi fikk med oss tre gode konserter, dvs. at jeg fikk i foelge Linda ikke med meg det beste - slutten av den siste konserten - for da laa jeg nemlig og sov paa en sofa nede i baren i kjelleren. Det tar hardt paa aa staa tidlig opp og legge seg sent, ja leke helt, i Amerika en hel uke.


Sett/hoert/observert:
- "It's The Black House now!" (En somalisk kvinne omtalte Det hvite hus)
- En gal mann som ropte om syndefall og det som verre var mot Capitol Hill
- En hund (tilhoerende Leos kjaereste) som kun lystret kommandoer paa tsjekkisk.
- Et bekymringsverdig hoeyt antall amerikanere liker aa snakke hoeyt med seg selv paa gata. Locos, kaller jeg det.

1 kommentar:

Li(e)Be sa...

Kos deg videre! Klem :-)