lørdag 17. januar 2009

Magesjukelindring paa mayavis

San Cristobal de las Casas, Chiapas, Mexico

Mot akkutt magesjuke og heftig spying:

- Gaa ut i hagen og plukk en kvast mynte
- Vask mynten
- Putt mynten i en liten kjele med vann og kok opp
- Ta en stk. maistortilla og legg over gassblusset
- La tortillaen ligge der til den tar fyr og blir svart
- Putt den brennende tortillaen oppi kjelen med vann og mynte
- La det hele koke i et par minutter
- Sil av vannet og drikk det som te

Det kunne jo ikke vare evig. Etter aa ha tilbragt 14 av de siste 19 maanedene i utlandet (ja, utviklingsland, vil vel mange si), der jeg ikke har vaert sjuk en eneste gang, slo det i gaar til for full kraft. Mens Anna og jeg satt og noet bedre roedvin paa en tapasrestaurant i gaten Real de Guadalupe, merket jeg at noe var i eiming. Svimlende fant jeg veien hjem til mitt nye meksikanske hjem, der jeg bor sammen med bestemor, mor og soenn i huset. Like etterpaa staar jeg godt boeyd over toalettskaalen mens de siste dagers tacos, tapas, roedvin, bananer og oel med urovekkende god presisjon fant veien ut av magen min den veien de ogsaa hadde kommet inn.

Men heldigvis fantes det altsaa raad i morges, og bestemor ga meg en lang leksjon i alle mulige former for lindring av magesyke. Saa naa er jeg mye bedre, men merker at energinivaaet ikke er helt paa topp. Men det kommer nok snart tilbake.

Ingen kommentarer: