fredag 19. desember 2008

God jul! (Cuba, here I come!)

Guanajuato, Guanajuato, Mexico

Soendag morgen setter jeg meg paa flyet fra Mexico City til Havana, og to uker paa Cuba inkludert jul, nyttaar og cubansk nasjonaldag (50-aarsjubileum for den cubanske revolusjonen 1. januar!) venter meg. Dette blir definitivt et nytt og spennende kapittel paa reisen! Jeg har forberedt meg med aa gaa paa shopping paa et kjoepesenter her i Guanajuato, der jeg har kjoept alt fra tennisballer og baseballballer til saape, shampo og godteri. Det er jo jul, og paa Cuba er det etter hva jeg har hoert mangel paa slike ting. Gleder meg til aa kunne levere ut til julegaver til trivelige mennesker jeg treffer mens jeg reiser rundt i "sosialismens fyrtaarn"!

Den oppmerksomme leser legger merke til at jeg befinner meg i akkurat samme by naa som jeg gjorde da jeg skrev forrige innlegg for en uke siden, nemlig i Guanajuato. "Han har sikkert bare kommet tilbake etter aa ha reist rundt til mange andre steder i omraadet", tenker du kanskje. Men nei. Jeg har oppholdt meg her i Guanajuato by i en hel uke, og euforismen jeg uttrykte kun noen timer etter aa ha ankommet byen i kveldsmoerket forrige fredag har ikke dempet seg, snarere tvert imot! Denne byen minner faktisk veldig om Bergen: Den er omgitt av fjell (jeg mener aa ha talt ca. 7) hvorav ett av dem har en egen Floeibane med utkikkspunkt, massevis av brosteinslagte trange gater og smug som aapner seg i koselige plasser med cafeer og skyggefulle traer, tusenvis av studenter og et veldig bra utvalg av barer og restauranter. Ja, de har saagar sitt eget svar paa Mannskoret Arme Riddere - Estudiantinos eller Callejonedas - en gjeng pompoest kledde menn som spiller og synger i gatene for aa vinne pikenes gunst! Jeg elsker rett og slett Guanajuato! Jeg har ikke gjort spesielt mye spennende, men sugd til meg stemningen i byen, hatt mye moro sammen med folk jeg har blitt kjent med, og blant annet sunget karaoke. Paa spansk. Av Shakira. Med masse ironi og mye latter og applaus fra tilhoererne. Mens en gaaaaaaal dame gnukket seg inntil meg og publikum ropte "beso, beso!" ("kyss, kyss!). Det var bare med noed og neppe at jeg klarte aa roemme unna og unngaa aa bli klemt ihjel mellom henne og veggen!

Vel, min siste kveld i Guanajuato venter, og jeg vil benytte anledningen til aa oenske dere alle en RIKTIG GOD JUL OG ET GODT NYTT AAR!

Ingen kommentarer: